Viime aikoina on keskusteltu julkisuudessa paljon tietoteknisten ratkaisujen, ja nimenomaan sähköisen materiaalin ja tablet-tietokoneiden, käytöstä opetuksessa. Sähköisten oppimateriaalien tärkeyttä korostetaan sillä tausta-ajatuksella, että putoamme kansakuntana kehityksen kelkasta, jos emme käytä uusinta teknologiaa opetuksessa. Käytössä täytyy olla uusimmat laitteet ja uusimmat tekniikat.
Alussa tuntuu aina siltä, että uutta teknologiaa suositaan pelkästään sen vuoksi, että se on uutta. Kun otetaan uudet tekniikat käyttöön, hyvät tulokset seuraavat kuin itsestään.
Aikanaan, kun internetin käyttö alkoi yleistyä, kaikilla piti olla verkkosivut. Silloin ei mietitty sen tarkemmin, mitä sivuilla tulisi olla ja millaisessa muodossa. Pääasia oli, että sivusto oli verkossa osoittamassa, että yritys tai yhteisö seuraa aikaansa.
Tänä päivänä verkkosivustojen sisällöntuotanto on tarkkaan suunniteltu, mitä tahansa ei julkaista, ja tekniseen toteutukseenkin on panostettu. Samantyyppinen kehityskaari toistui sosiaalisen median kanssa, ja tuntuu pätevän jokaisen uuden teknologian ja kulttuuri-ilmiön alkutaipaleeseen. Tablet-tietokoneiden kohdalla ollaan vähitellen pääsemässä pahimman huuman ohitse. Pilvipalveluiden kanssa taas huippu on vasta edessä.
Uuden teknologian käyttöä on helppoa (ja perusteltua) vastustaa, jos vaikuttaa siltä, että sitä käytetään turhaan ja vain siksi, että niin kuuluu tehdä ollakseen kehityksessä mukana. Hauskana esimerkkinä tulee mieleen eräässä konferenssissa näkemäni sähköinen kotityöohjeistus, jota kokeiltiin esim. pyykinpesussa: ohjeet luettiin pyykkikoneen päällä sijaitsevalta tietokonenäytöltä. Tulisi mieleen helpompikin tapa lukea ohjeita, varsinkin kosteissa tiloissa.
Usein uusi teknologia kuitenkin antaa mahdollisuuden tehdä helpommin ja paremmin asioita, joita tavoittelemme ja teemme muilla keinoin jo nyt. Vaikka käytettävä teknologia ja esitystapa muuttuisivat, taustalla olevat tavoitteet pysyvät samoina. Esimerkiksi uusia tablet-tietokoneita käytetään enimmäkseen perusasioihin: tiedon hankkimiseen ja kommunikointiin. Ja sähköisen oppimateriaalin tapauksessa kukaan tuskin vastustaa saman asiasisällön esittämistä selkeämmin, havainnollisemmin ja helpommin. Tai sitä, että materiaali on helpommin saatavilla.
Uusien laitteiden ja palveluiden tulo markkinoille vaikuttaa kaikkiin ja muuttaa tapojamme kommunikoida, hankkia tietoa ja nauttia kulttuurista. Sama muutos koskettaa myös erityisryhmien edustajia, ja muutos voi olla positiivisempaa tai negatiivisempaa kuin muulle väestölle.
Sähköisen kirjan lataaminen verkosta on helpompaa kuin matkustaminen kirjastoon, mutta kirja saattaa olla sellaisessa muodossa, ettei sitä voi lukea omalla lukulaitteella tai apuvälineellä. Silloin kun se onnistuu, sähköistä kirjaa voi kuunnella itse, kun tavallisen kirjan lukemiseen tarvittaisiin avustaja. Ihmisten kanssa keskusteleminen verkon kautta voi olla helpompaa kuin osapuolten matkustaminen toistensa luo, ja sitä voi tehdä useammin, kun vastaaminen ei katso aikaa eikä paikkaa.
Oikeassa paikassa ja hyvin toteutettuna uusi teknologia luo hyvät puitteet parantaa elämänlaatua. Mutta käytettyä teknologiaa tärkeämpi on kuitenkin varsinainen sisältö, jota teknologian avulla välitetään. Myös sähköinen kirja voi olla tylsä.
Timo Övermark
IT-suunnittelija
Vastaa