”Luku- ja kirjoitustaidon opettaminen on arvokkainta, mitä voimme tehdä puhevammaisten ihmisten hyväksi”, sanoi David McNaughton Pennsylvanian valtionyliopistosta Sillalla-seminaarissa maaliskuussa 2020. Hänen esittämissään tapausesimerkeissä kommunikointia ja lukitaitoja tuettiin rinnakkain, kumpaakaan unohtamatta.

Aloittaessaan kuntouttavana puheterapeuttina Kati Malvila huomasi varsin pian, että asiakkaalle sovittujen tavoitteiden saavuttaminen ei useinkaan onnistunut suunniteltujen menetelmien mukaisesti. Miten ”opettaa” väkipakolla vastahankaiselle asiakkaalle uusia taitoja? Mitä tehdä, kun lapsi ei vain yksinkertaisesti suostu yhteistyöhän terapeuttinsa kanssa? Miten löytää haluttomuuden taustalla olevat syyt rajallisen ajan puitteissa?

Tikoteekki järjesti Oulun Porina Ryhymän ensimmäisen etävertaistapaamisen Teamsissä toukokuun puolessavälissä. Tapaamisessa keskusteltiin korona-ajan vaikutuksista arkeen, sosiaalisiin suhteisiin ja palveluihin.

Uudessa Tikosessa puheterapeutti ja työnohjaaja Hannele Merikoski jakaa kokemuksiaan siitä, mitkä asiat ovat innostaneet erilaisia yhteisöjä viestimään piirtämällä. Lisäksi varhaiskasvatuksen opettaja ja avustavan tietotekniikan asiantuntija Marina Green-Järvinen kertoo, mitä on huomioitava leikeissä ja leluvalinnoissa. Jutussa annetaan vinkkejä lelujen tuunauksesta ja leikkejä tukevista tietokonesovelluksista. Pelien avulla voidaan myös harjoitella erilaisia toimintoja ja valmiuksia.

Tikosessa esitellään myös Applen älykelloon saatavaa GoTalk WOW -sovellusta. Sovellukseen pystyy tekemään viisitoista valmista viestiä. Sovelluksen kuvina voi käyttää emojeja ja valokuvia sekä ohjelman omaa kuvapankkia. Viestit ohjelma puhuu joko itse tehtynä nauhoitteena tai synteettisenä äänenä.

Tutustu uusimpaan Tikonen-verkkolehteen (tikonen.fi)

Vastaa

Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä (*).