Opikkeen monipuoliset koulutukset jatkuvat jälleen. Opetushallituksen tukemat maksuttomat täydennyskoulutukset on suunnattu varhaiskasvatuksen, esiopetuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön henkilöstölle. Koulutukset toteutetaan verkossa iltapäivisin, ja ne koostuvat viidestä-kahdeksasta koulutuskerrasta.
Tutustu kohderyhmäsi koulutuksiin ja ilmoittaudu mukaan! Huomioi, että koulutuksiin otetaan rajoitettu määrä osallistujia. Jos koulutus on täynnä, voit ilmoittautua jonoon. Olemme yhteydessä, jos koulutuksesta vapautuu paikka.
Erityistä tukea tarvitsevan oppilaan vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin tukeminen (2,5 op)
11.9.2024 – 20.11.2024
Koulutuksen kohderyhmä: ala-koulun opettajat ja ohjaajat, joilla on erityistä tukea tarvitsevia oppilaita opetusryhmissä.
Käytännönläheinen koulutus tarjoaa opettajille ja ohjaajille uutta tietoa ja ideoita vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin tukemiseen oppilaiden kanssa, jotka hyötyvät puhetta tukevista ja korvaavista kommunikointikeinoista.
Koulutus sisältää runsaasti esimerkkejä puhetta tukevista ja korvaavista kommunikointikeinoista, kun ryhmässä on erityistä tukea tarvitsevia oppilaita. Koulutuksessa perehdytään kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen haasteisiin opetustilanteissa sekä siihen, millä tavalla kuvia, kommunikointikansioita ja tukiviittomia voidaan käyttää kommunikoinnin ja osallistumisen tukena opetuksessa ja vapaammissa sosiaalisissa tilanteissa.
Selkokieli opetuksen tukena (2 op)
25.9.2024 – 26.11.2024
Koulutuksen kohderyhmä: Varhaiskasvatuksen, esiopetuksen, perusopetuksen, lukion, ammatillisen opetuksen ja vapaan sivistystyön henkilöstö.
Käytännönläheisessä koulutuksessa perehdytään selkokieleen eri näkökulmista ja tehdään paljon pohdintatehtäviä yhdessä. Koulutuksessa käsitellään seuraavia teemoja:
- selkokieli – mitä ja kenelle
- selkokirjoittamisen ohjeita
- selkomateriaalit opetuksessa
- saavutettavan selkojulkaisun ulkoasu ja kuvitus
- selkokielinen puhe ja vuorovaikutus opetuksessa.
Osallistujat tekevät koulutuksen aikana itsenäisesti yhden laajemman selkokirjoitustehtävän, josta saa palautetta kouluttajalta ja toiselta osallistujalta.
Onnistumisilla kohti tasa-arvoista musisointia (2,5 op)
1.10.2024 – 13.3.2025
Koulutuksen kohderyhmä: Varhaiskasvatuksen, esiopetuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön henkilöstö.
Käytännönläheinen koulutus tarjoaa välineitä aktiiviseen musisointiin inklusiivisissa ryhmissä, opetuksen suunnitteluun ja musiikin työtapojen monipuoliseen käyttöön. Siinä perehdytään oppimisen haasteisiin, yksilöllistämisen ja vuorovaikutuksen merkitykseen, onnistuneen opetuksen periaatteisiin ja musisointia helpottaviin keinoihin (esim. kuvionuotit). Lisäksi tutustutaan musiikinopetuksen työtapoihin ja musiikillisen kasvun malliin, jotka auttavat opetusprosessin laatimisessa. Koulutus tarjoaa käytänteitä, joiden avulla aktiivinen musiikkitoiminta onnistuu myös inklusiivisissa ryhmissä.
Osallistuminen ei edellytä aikaisempia musiikillisia tietoja tai taitoja ja sopii siksi esim. opettajille, jotka epäröivät omaa osaamistaan musiikin opettajina. Kouluttajina ovat suomalaiset alan huiput. Joissakin opetustilanteissa nähdään kehitysvammaisia muusikoita.
Yhdenvertaista ja yksilöllistä ohjausta erityisopetuksessa (2 op)
29.10.2024 – 26.11.2024
Koulutuksen kohderyhmä: Perusopetuksen, nivelvaiheen ja ammatillisen opetuksen erityisopettajat ja opinto-ohjaajat sekä s2-opettajat.
Koulutus jakautuu kahteen eri osuuteen: vuorovaikutus ja selkokieli (2 koulutuskertaa) sekä opinto-ohjaus (3 koulutuskertaa). Osuudet täydentävät toisiaan ja antavat osallistujalle ideoita ohjauksen oman ”työkalupakin” kokoamiseen koulutuksen aikana.
Selkokieli-osuudessa tutustutaan teorian ja harjoitusten avulla myös selkokielisen puheen ja vuorovaikutuksen ohjeisiin ja miten niitä voi hyödyntää ohjauksen vuorovaikutustilanteissa. Lisäksi luodaan lyhyt katsaus kirjoitettuun selkokieleen ja selkokielen tarvitsijoihin.
Opo-osuus antaa uusia näkökulmia ja työkaluja sekä hakuvaiheen opinto-ohjaukseen (perusopetus + nivelvaihe) että opintojen aikaiseen opinto-ohjaukseen (ammatillinen koulutus). Keskeisiä aiheita ovat esimerkiksi RUORI -arviointimenetelmän hyödyntäminen tuen tarpeen tunnistamisessa ja yksilöllisten opintopolkujen suunnittelussa sekä saavutettavan opetuksen ja ohjauksen satelliittimalli TELMA-koulutuksessa.
Käytännönläheinen koulutus sisältää esityksiä ja kokemuspuheenvuoroja sekä harjoituksia ja työskentelyä niin koulutuskertojen aikana kuin etäjaksoilla.