YK:n kansainvälisen lukutaidon päivän tapahtuma järjestetään maanantaina 8.9. kello 12–17 Tampereella, pääkirjasto Metson Pietilä-salissa. Päivän teemana on Jokaisella on oikeus tietoon. Luvassa on puheenvuoroja aikuisten lukutaidottomuudesta, lukutaidon tärkeydestä sekä hyviä käytäntöjä lukutaidon ja tiedon saavuttamiseksi. Selkokirjallisuus on vahvasti esillä tapahtumassa.

Lukutaidon päivän tapahtuman järjestää Kehitysvammaisten Tukiliitto. Kehitysvammaliiton Selkokeskuksen ja Opikkeen edustajia on puhumassa mm. Lukutuki-hankkeesta, selkokirjallisuudesta ja selkoilmaisusta arjen tukena.

Lukeminen on hankalaa tai mahdotonta monelle kehitysvammaiselle ja muistisairaalle ihmiselle. Projektisuunnittelija Minna Salonen kertoo Lukutuki-toiminnasta. Lukutuki on vanhus- tai vammaistyön työntekijä, jonka yhtenä työtehtävänä on auttaa asiakkaitaan lukemisessa.

Miten lukemista voisi harjoitella peruskoulun jälkeen aikuisiässä? Säpinät on kirjasarja peruskoulun päättäneille nuorille ja aikuisille lukemisen ja lukuharrastuksen alkutaipaleelle. Sarjaan kuuluu seitsemän pientä kirjaa Manun ja Sannan arkisista kommelluksista. Säpinät-sarjan esittelevät kirjailija Ari Sainio sekä kustannustoimittaja Henna Kara Kehitysvammaliitosta

Entä minkälaisia ovat selko-e-kirjat, tai selkovideot? Selkoilmaisu arjen tukena -hankkeessa pohditaan, mitä selkokielisyys on tulevaisuudessa. Projektipäällikkö Hannu Virtanen Kehitysvammaliitosta käsittelee tätä teemaa.

Koko ohjelma: http://www.kvtl.fi/fi/ajankohtaista/lisaa-ajankohtaisia/?nid=1263

Iltapäiväseminaari sekä lähetetään suorana verkossa että tallennetaan myöhemmin katsottavaksi:

YK muistuttaa, että ”lukutaito on ihmisoikeus, joka mahdollistaa yksilön kehityksen, kouluttautumisen ja täyden kapasiteetin hyödyntämisen. Lukutaito on avain parempaan terveyteen ja hyvinvointiin”.