Alkoholi on kaikkein merkittävin sikiön kehitystä uhkaava tekijä, johon odottava äiti voi itse vaikuttaa. Kaikista päihteistä juuri alkoholi aiheuttaa eniten sikiövaurioita. Vuosittain Suomessa syntyy karkean arvion mukaan 600-3000 alkoholille altistunutta lasta.

9.9. vietettävä kasainvälinen FASD-päivä haluaa muistuttaa yhdeksän kuukauden raittiuden tärkeydestä. Aina raskaus ei kuitenkaan ole suunniteltu tai se voi olla yllätys suunnitelmista huolimatta. Joskus nainen voi juoda tietämättään, että on raskaana. Jospa olisin tiennyt -podcast-sarjassa voit kuunnella tarinoita, joissa raskaus on ollut yllätys ja syntyneellä lapsella on myöhemmin todettu alkoholin aiheuttamia oireita. Julkaisemme tällä viikolla kaksi tarinaa.

Jospa olisin tiennyt -podcast

FASD-lasten vanhemmat tarvitsevat tukea lapsen hoitamiseen ja kasvattamiseen. Tätä varten Kehitysvammaliitto julkaisee kansainvälisen FASD-päivän kunniaksi oppaan: FASD tutuksi – Tietoa ja vinkkejä vanhemmille ja kasvattajille. FASD-lasten vanhemmat voivat myös liittyä FASD Suomi -verkostoon, josta saa tietoa alan ammattilaisilta ja vertaistukea muilta FASD-lasten ja -nuorten vanhemmilta ja läheisiltä.

FASD tutuksi – Tietoa ja vinkkejä vanhemmille ja kasvattajille -opas (pdf)

Millaista elämä FASDin kanssa on? Keskustelua haasteista ja vahvuuksista voi kuunnella Tavallisia ihmisiä -podcast-sarjassa, jossa julkaisemme uuden jakson jossa keskitytään lapsuuteen. Sarja saa jatkoa syksyn aikana.

FASD ja lapsuus -podcast

Jaa tietoa eteenpäin!