Ella Airaksinen ja Ari Sainio
Sukella selkokirjaan -teoksen kirjoittajat Ella Airaksinen ja Ari Sainio. Kuva: Adel Rezapour

Selkokieli ja selkokirja mahdollistavat lukemisen kaikille, joille selkeänkin yleiskielen lukeminen on vaikeaa tai mahdotonta. Uusi tietokirja sukeltaa selkokirjoihin ja avaa niiden merkitystä, tarvetta ja kirjoittamista. Sukella selkokirjaan -teos julkaistaan selkokielen päivän päätapahtumassa 28.5.2024.

Ella Airaksisen ja Ari Sainion Sukella selkokirjaan (Opike) on ensimmäinen kokonaan selkokirjallisuuteen keskittyvä tietokirja. Teos kertoo, mikä on selkokirja, kenelle selkokirjat sopivat ja miksi niitä kirjoitetaan. Kirjan tavoite on tehdä tunnetuksi selkokielistä kaunokirjallisuutta, kehittää ohjeiden avulla selkokirjojen kieltä ja vakiinnuttaa selkokirjallisuuden asemaa tasavertaisena muun kirjallisuuden rinnalla.

Teos julkaistaan kansainvälisenä selkokielen päivänä 28. toukokuuta Sukella selkokirjaan -tilaisuudessa, joka on päivän päätapahtuma. Tilaisuus järjestetään Helsingin keskustakirjasto Oodissa, ja sitä voi seurata etänä klo 14.30 alkaen. Osallistujia pyydetään ilmoittautumaan ennakkoon. Tilaisuuden järjestävät Kehitysvammaliiton Selkokeskus ja oppimateriaalikeskus Opike.

Ilmoittaudu etäosallistujaksi

”Selkokirja on kirja ja selkokirjailija on kirjailija. Ei enempää eikä vähempää. Selkokirjallisuus ei ole vähempiarvoista kirjallisuutta, eikä sen kirjoittaminen ole aivan yksinkertaista. Selkokirjat eivät myöskään ole keneltäkään pois, ne eivät köyhdytä kieltä tai rapauta lukutaitoa. Päinvastoin. Monelle lukijalle selkokirja on ainoa mahdollinen kirja.” Lainaus Sukella selkokirjaan -kirjasta

Kirjan kirjoittajista Airaksinen on selkokielen asiantuntija ja työskentelee Selkokeskuksessa erityisalueenaan selkokirjallisuus. Sainio on selkokielen asiantuntija ja kirjailija, joka on kirjoittanut ja mukauttanut lukuisia selkokirjoja.

Selkokielen päivän logo
Selkokielen päivän logon on suunnitellut Heidi Ahlström.

Selkokielen päivän teemana lukutaito

Tänä vuonna selkokielen päivän teemana on lukutaito: selkokieli mahdollistaa erilaisten tekstien lukemisen ja lukutaidon kehittämisen jopa 750 000:lle selkokieltä tarvitsevalle henkilölle. Viime vuosina selkokieli ja selkokirjat ovat nousseet yhä merkittävämmäksi osaksi lukemaan oppimista ja lukutaidon tukemista. Uusimman PISA-tutkimuksen mukaan nuorista useamman kuin joka viidennen lukutaito ei riitä yhteiskunnassa pärjäämiseen.

PISA-tutkimus (okm.fi)

Selkokielen päivänä halutaan nostaa esille selkokieli ja selkokirjat yhtenä ratkaisuna lukemisen, lukutaidon ja lukuharrastuksen tukemiseen ja ylläpitämiseen. Selkeääkin yleiskieltä helpompi kielimuoto selkokieli sopii kaikille, joille yleiskieli on liian vaikeaa. Lukemisvaikeuden taustalla voi olla esim. synnynnäinen vamma, sairaus, ominaisuus tai se, että suomi ei ole lukijan äidinkieli. Selkokielestä ja -kirjoista hyötyvät myös lapset ja nuoret, joiden lukutaito on vasta kehittymässä tai joita lukeminen ei kiinnosta.

Somekampanja tekee näkyväksi selkokieltä ja selkokielen merkitystä

Selkokielen päivänä Selkokeskus kannustaa kaikkia nostamaan esiin selkokieltä, kaikenlaisia selkokielisiä materiaaleja ja selkokielen parissa työskenteleviä henkilöitä. Selkokielen päivän viestinnässä voi käyttää aihetunnisteita #SelkokielenPäivä, #DagenFörLättSpråk ja #EasyLanguageDay.

Ella Airaksinen
ella.airaksinen(at)kvl.fi; puh. 050 309 8466

Ari Sainio
arisainio(at)hotmail.com; puh. 040 719 8413

Asiantuntija, tuottaja Jenni Saarilahti
jenni.saarilahti(at)kvl.fi; puh. 050 530 0616

Sukella selkokirjaan -kirjan lehdistökappaleet:
Tuotepäällikkö Kai Piipari
kai.piipari(at)kvl.fi; puh. 040 556 0236

Sukella selkokirjaan -tilaisuuden ohjelma

Aika: tiistai 28.5.2024 klo 14.30–15.55

Paikka: Helsingin keskustakirjasto Oodi (kutsuvierastilaisuus) ja Teams (kaikille avoin)

• Klo 14.30–14.35 Tilaisuuden avaus
    • Anna-Maria Soininvaara, Oodin johtaja
  • Klo 14.35–14.50 Selkokirjat nuorten lukutaidon tukena
    • Sari Hyytiäinen, Äidinkielen opettajain liitto ja Laatusana
  • Klo 14.50–15.05 Sukella selkokirjaan!
    • Ella Airaksinen ja Ari Sainio
  • Klo 15.05–15.30 Puheenvuoroja selkokirjallisuudesta
    • Selkokirjat koulussa: Elsi Santala, opettaja, Kirja käteen -podcastin tekijä
    • Selkokirjat kirjastossa: Pirkko Ilmanen, kirjastopedagogi
    • Selkokirjan lukijan omia kokemuksia: Elena Chebannaia, media-alan opiskelija
    • Selkokirjan kirjoittaminen: Satu Leisko, kirjailija, selkomukauttaja
  • Klo 15.30–15.55 Vapaata keskustelua (vain paikan päällä Oodissa)
Sukella selkokirjaan -teoksen kansikuva.
Sukella selkokirjaan -teoksen kannen on suunnitellut Sole Lätti.

Sukella selkokirjaan -kirjan esittely

”Selkoromaanit ovat vieneet minut mennessään.” – Anne, 59 vuotta

”Selkokirja auttaa minua lukemaan ja oppimaan suomea.” – Mithi, 23 vuotta

Selkokirjojen tarkoitus on tehdä lukeminen mahdolliseksi henkilöille, joille se muuten olisi vaikeaa tai mahdotonta. Sukella selkokirjaan kertoo, mikä on selkokirja, kenelle selkokirjat sopivat ja miksi niitä kirjoitetaan. Miten selkokirjassa voi yhdistää selkokielen vaatimukset ja taiteellisesti ansiokkaan ilmaisun? Miten yleiskielisen teoksen parhaat piirteet säilyvät, kun se mukautetaan selkokielelle?

Yleistajuinen kirja tekee tunnetuksi selkokielistä kaunokirjallisuutta, kehittää ohjeiden avulla selkokirjojen kieltä ja vakiinnuttaa osaltaan selkokirjallisuuden asemaa tasavertaisena muun kirjallisuuden rinnalla. Käytännönläheisen, runsaasti tekstiesimerkkejä sisältävän teoksen antia täydentävät lukutaitotyön ammattilaisten artikkelit sekä lukijoiden ja kirjailijoiden kommentit.

Ella Airaksinen on selkokielen asiantuntija ja työskentelee Selkokeskuksessa erityisalueenaan selkokirjallisuus. Ari Sainio on selkokielen asiantuntija ja kirjailija, joka on kirjoittanut ja mukauttanut lukuisia selkokirjoja.

Kirjan kustantaja: Kehitysvammaliitto ry, Opike 2024

Sukella selkokirjaan -kirjan lehdistökappaleet:
Tuotepäällikkö Kai Piipari
Sähköposti: kai.piipari(at)kvl.fi