Hallitus on lakkauttamassa selkokielisen oppimateriaalituotannon kehitysvammaisilta ja muilta runsaasti tukea tarvitsevilta lapsilta. Kehitysvammaliiton oppimateriaalikeskus Opike menettää STEA-rahoituksensa kokonaan vuoden 2025 alusta. Tämä rahoituksen lakkautus jättää erityisryhmät ilman välttämättömiä oppimateriaaleja, sillä Opike on ainoa taho Suomessa, joka tuottaa suomeksi materiaaleja tälle kohderyhmälle.

Sosiaali- ja terveysministeriön mukaan erityisryhmien oppimateriaalien tuotanto ei enää kuulu STEAn rahoitusalaan, ja sille on löydettävä uusi rahoittaja. Neuvotteluja on käyty opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa, mutta toistaiseksi ilman tulosta.

Oppimateriaalien puute estää oppivelvollisuuden toteutumisen

”Jos uusien oppimateriaalien tuotanto erityisryhmille lopetetaan, oppivelvollisuuslain tavoite ei toteudu. Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden tarpeisiin pedagogisesti räätälöity oppimateriaali on merkittävä yhdenvertaisuuskysymys”, Kehitysvammaliiton toiminnanjohtaja Susanna Hintsala sanoo.

Kaikista perusopetuksen oppilaista 10 % opiskelee erityisen tuen piirissä. Ammatillisessa erityisopetuksessa opiskeli yli 30 000 opiskelijaa vuonna 2022. Tutkimusten mukaan lasten ja nuorten lukutaito heikentyy. Esimerkiksi kansainvälisen PIRLS 2023 -lukutaitotutkimuksen mukaan 16 % suomalaisista neljäsluokkalaisista ei yllä lukutaidoiltaan tyydyttävälle tasolle 2 (tasot 1–5). Selkokeskuksen tarvearvion mukaan selkokieltä tarvitsee 11–14 % väestöstä. Myös koululaisten matematiikan taidot ovat heikentyneet.

Tämän kaiken vuoksi Opikkeen oppimateriaalien tarve kasvaa. Sekä opettajat että oppilaat toivovat lisää lukemisen ja oppimisen apuvälineitä, kuten selkokielisiä oppimateriaaleja.

Oppimateriaalien kehitys on välttämätöntä – samoin valtion rahoitus

Opike on kehittänyt ja tuottanut oppimateriaaleja erityisryhmille jo vuodesta 1988 lähtien, ja tälläkin hetkellä työn alla on uusia materiaaleja muun muassa luku- ja kirjoitustaidon sekä matematiikan oppimiseen. Kehitysprosessi on pitkä ja vaativa, ja oppimateriaalien tuotanto on kaupallisesti kannattamatonta pienten painosmäärien vuoksi. Silti materiaalit ovat elintärkeitä yhdenvertaisen oppimisen takaamiseksi.

Ruotsin kielellä erityisryhmille tuottaa oppimateriaaleja FDUV:n Lärum, jonka rahoitustilanne on sama kuin Opikkeella, eli myös ruotsinkielinen oppimateriaalituotanto on loppumassa ilman rahoitusta.

Kaikkien oikeus oppimiseen on turvattava

18 tahoa on allekirjoittanut vetoomuksen Kehitysvammaliiton oppimateriaalituotannon rahoituksen turvaamiseksi. Mukana ovat mm. kaikki Elmeri-koulut, jotka ovat erityiskouluja lapsille ja nuorille, joilla on kehitysvammaisuutta, autismin kirjoa tai psykososiaalisen tuen tarvetta. Myös yhdenvertaisuusvaltuutettu, alan järjestöjä ja oppilaitoksia on mukana vetoomuksessa rahoituksen järjestämisen puolesta.

”Oppivelvollisuuslain tavoitteena on turvata kaikille elämässä ja yhteiskunnassa tarpeellinen perusosaaminen ja sivistys sekä edistää yhdenvertaisia mahdollisuuksia kehittää itseään kykyjensä ja tarpeidensa mukaisesti. Jättääkö yhteiskuntamme tosiaankin juuri kehitysvammaiset ja muut kaikista eniten tukea tarvitsevat oppijat paitsi heille soveltuvia oppimateriaaleja”, Kehitysvammaliiton toiminnanjohtaja Susanna Hintsala kysyy.

Lisätiedot:
Susanna Hintsala